donderdag 17 januari 2013

de problematiek rondom palmolie



Palmolie. Het klinkt als een exotisch product waar wij in Nederland niets mee te maken hebben. Maar palmolie zit in koekjes, margarine en zeep. In diesel, chips en shampoo. Het zit in zoveel producten die ik gebruik. Als consument gaat het mij dan ook zeker aan wat er in het productieland gebeurt.

De belangrijkste reden dat ik hier ben, is om inzicht te krijgen in ontwikkelingen in de palmoliesector. Ik wil weten wat die ontwikkelingen betekenen voor de economie van het land en natuurlijk voor de mensen die er mee te maken hebben. Wie profiteert, wie verliest?

in gesprek met Sinar Mas
Eergister ben ik in gesprek gegaan met de op een na grootste palmolieproducent van de wereld: Sinar Mas. In het hoofdkantoor op Jakarta hebben we het gehad over hun beleid wat betreft ontbossing en over de manieren waarop ze willen omgaan met de bevolking. Het kwam duidelijk naar voren dat de grootste problemen draaien om land. De overheid meldt 4000 landconflicten. Onze partnerorganisatie Sawit Watch volgt er bijna 700, waarvan we één specifiek conflict met Sinar Mas hebben besproken. Wij werden ervan verzekerd dat het wordt opgelost. Het deed me goed dat er echt oprecht werd geluisterd, maar het belangrijkste is dat daad bij woord wordt gevoegd.

rekening houden met de bevolking
We wilden ook de verhalen van de mensen in het veld horen. In Jambi, een provincie op het eiland Sumatra, bezochten we eerst het kantoor van de gouverneur. Volgens hem speelt de overheid op decentraal niveau een belangrijke rol bij uitbreiding van plantages. De lokale overheid heeft veel voor het zeggen en blijft vergunningen uitdelen. Het verbaast me hoe onverschillig zij hierin zijn. Ze houden geen rekening met hoe het land op dat moment door de bevolking wordt gebruikt, bijvoorbeeld voor rubberteelt of voedselproductie.

ingewikkelde conflicten
Met uitzondering van Java, is landeigendom hier niet goed geregeld. De lokale overheid stuurt de bedrijven erop uit om hun problemen zelf op te lossen. Dan vraag je om moeilijkheden. De problematiek in deze sector is veel ingewikkelder dan ik in eerste instantie had gedacht. Ik zie nu, duidelijker dan voorheen, hoe handel economische ontwikkelingen niet alleen op gang kan brengen, maar ook kan ondermijnen.

We gaan vandaag het gesprek aan met de bevolking. We vragen de mensen hoe zij nu met de situatie omgaan en of zij ook geloven dat het opgelost kan worden. Wat verwachten zij van de grote bedrijven en van hun overheid? Ik hou jullie op de hoogte!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten